|🌱BERKEBUN| 🌱Cara saya semai dan tanam SERAI 🌱


bismillah
alhamdulillah
allahumma solli 'ala muhammad

kebiasaanya selepas beli serai.. saya akan letak dalam bekas yang berisi air.


air tu bertujuan untuk menjaga kesegaran serai.disamping itu serai juga akan berakar..

dalam 1-2 hari. biasanya kalau dh seminggu akar lagi banyak..

=====

saya akan gunakan serai. tapi saya ambil yang berakar untuk ditanam di tanah...

1. potong serai di bahagian yang bawah 


terpotong begini..


bahagian ni saya akan tanam

yang ni saya buat masak.

cucuk kat tanah..

akan keluar tunas baru..

asal ada masakan yang guna serai saya akan cucukt pasu mcmni..

Hasil semaian dalam sehingga lebih..





baru pindahkan ke tanah...



2.

3.

4.

5.






======


Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Arkib Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...