DAY 20 -SOCIAL DISTANCING |Tazkirah BAB BERTAMU |

bismillah
alhamdulillah


Amalan doa yang diamalkan open Almarhamah Ustazah Syadiya Abbas...Alfatihah untuk ustazah.. walaupun x berapa mengenali beliau. Terkena dgn tazkirah cerita pengalaman ketika beliau pernah kemalangan dulu.. Allahu Kerdil rasa diri ini...




=======
ADAB KETIA BERTAMU

Masa saya form 5 ketika bersekolah di Subang jaya. Saya masih ingat lagi sehingga kini (tahun 2020) tazkirah yang di sampaikan oleh Ustaz Ismail Mustary tajuk berkenaan dapat BERTAMU/ MELAWAT KE RUMAH ORANG.

antara yang saya masih ingat ialah jaga pandangan. Jangan terus lihat ke kawasan yang tak sepatutnya contohnya bilik dll. Bilik ini banyak rahsianya...🙈🙈🙈🙈🙈

 Rumah ni tempat tinggal manusia. Memanglah ada manusia. Pada masa yang sama mestilah ada barang2. Jangan kita taksub sangat setiap barang yang ada di rumah orang yang kita kunjung. Semua benda nak dikomen.. semua benda nak dilihat.. 

Masa ziarah juga hendaklah dititik brattan.  Nak datang ziarah memang elok di sini Islam dapat menyambung tali persaudaraan.. sebaiknya maklumlah tuan rumah dulu..

Jika kita ada anak2 kecil kena maklumlah adab2 ziarah ke rumah orang.. 



Macam saya yang ada anak ramai, anak kecik2... jangan sampai susahkan tuan rumah... sebelum sampai ke rumah yang nak ziarah tu.. fahamkan anak2 yg dh mumaiyiz....beritahu mereka kita nak pergi  rumah siapa.. please behave.. minta bertenang Dan bersabar jika rumah tersebut tiada kipas. 


Adab ni sunnah Nabi. Saya bercakap pada diri sendiri  untuk ingatan.. dan ingatkan keluarga sendiri. Kadang2 anak2 ni pun ada masa2 dia meragam. Lagi2 time dia nak tdo.. bukan apa takut susahkan tuan rumah..lainlah kalau tuan rumah tu memang kita kenal benar dan memahami situasi kita..






=====
Kata2 Hari ini:-


Jiran yang Baik Termasuk Dalam Kebahagiaan
Dari Sa’d bin Abi Waqqash r.a : Rasulullah saw bersabda, “Ada empat perkara yang termasuk (dalam) kebahagiaan :
(a). Isteri yang solehah,
(b). Tempat tinggal yang luas,
(c). Jiran yang baik; dan
(d). Kenderaan yang nyaman.

Sumber: koleksi Hadis nabi dan penggerak Muslim.

bersyukurlah jika kita memiliki salah satunya. Bonus jika mndpt semuanya .. hidup tenang dan bahagia. 🌻🤗❤
=======


Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Arkib Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...