✍Tazkirah | Ramadhan 1441H tiada Solat Taraweh di Masjid


"Walaupun ada yg beranggapan Ramadhan tahun ini bakal sepi dan suram tapi ada Alim Ulama yang mengatakan inilah peluang mendapatkan Ramadhan yg terbaik untuk kita bahkan mungkin ianya hanya berlaku sekali seumur hidup.

Katanya: amat indah menyambut Ramadhan dalam keadaan kita tiada komitmen lain seperti kebiasaanya.

Hanya kita dan Ramadhan..hanya kita dan ALLAH siang dan malam.. Mudah2an ALLAH sempatkan kita dgn Ramadhan dan menjadikan Ramadhan tahun 2020 ini lebih baik dari Ramadhan sebelumnya.

Walau bagaimana keadaan kita, pastikan habis Ramadhan kita menjadi manusia paling bertaqwa disisi ALLAH.. Itu mesti.. " InsyaAllah. Aamiin. 

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد
Allahumma Sholli 'Ala Sayyidina Muhammad, Wa 'ala Aali Sayyidina Muhammad
(Copy&Paste from Aswadi Ali)


=======

Arab Saudi umum tiada solat tarawih di masjid tahun ini

RIYADH: Arab Saudi mengumumkan tiada solat tarawih di masjid pada bulan Ramadan yang akan datang ini, lapor Al Riyadh.

Sebaliknya, rakyat diminta menunaikan tarawih di rumah sahaja.

"Semoga Allah SWT menerima solat tarawih yang dilakukan tidak kira sama ada di masjid atau rumah, kerana ini adalah untuk kepentingan bersama," kata Menteri Hal Ehwal Islam, Dr Abdul Latif Al Sheikh.

Sejak 19 Mac lalu, negara itu tidak lagi membenarkan solat lima waktu dan solat Jumaat dilakukan di masjid secara berjemaah, sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyekat penyebaran COVID-19.

Baca selanjutnya di SINI

=====

*KETIKA NABI SAW DIHINA, SEEKOR ANJING PUN MARAH*

Al Haafidz Imam Ibnu Hajar Al Asqolany didalam kitab "AdDurarurl Kaaminah Fi A'ayaanil Miati Tsaaminah" Jilid 4 Halaman 153."

Al Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah bercerita Dalam Kitabnya :

Pernah suatu hari ada sekelompok orang dari kalangan pembesar Nashrani menghadiri sebuah perayaan seorang pemimpin Mongol yang telah murtad (menjadi Nashrani).

Dan pada perayaan itu ada seorang pendeta yang menghina Nabi SAW, sedangkan di sana ada seekor anjing pemburu yang terikat.

Maka saat si penyembah salib yang dengki ini mulai mencela Nabi SAW anjing tersebut menggonggong dengan keras lalu kemudian menerkam si Nashrani itu dan mencakar wajahnya.


Maka orang-orang yang melihatnya terkejut dan segera berusaha menyelamatkannya. Lantas sebagian orang yang hadir berkata: 

Itu diakibatkan hinaanmu kepada Muhammad SAW.

Lantas si Nashrani berkata: 

Tidak, Anjing ini hanya spontanitas karena melihat isyarat tanganku dan disangkanya aku ingin memukulnya.

Namun kemudian Si Nashrani ini mengulang kembali celaannya terhadap Nabi SAW dengan perkataannya yang sangat keji. Maka si anjing pun berhasil lepas dari ikatannya dan langsung saja menyambar leher si Nashrani itu dan merobek hingga bagian dadanya yang paling atas.
Orang itu pun mati seketika.


Karena kejadian ini, ada sekitar 40.000 orang Mongol masuk Islam. 

Jika anjing yang merupakan hewan saja marah ketika nabi Muhammad SAW dihinakan, maka manusia yang memiliki akal fikiran dan mengaku cinta kepada nabi Muhammad SAW lalu ia tak marah dalam hatinya ketika nabi mulianya dihinakan maka sesungguhnya ia lebih buruk daripada anjing.

=========


Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Arkib Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...