Cara Mudah menanam Pokok Bawang

Bismillah

Hari ini 31 Mac 2020

Saya akan kongsikan cara menanam pokok bawang. Idea ini timbul bilamana dalam PKP menghadkan untuk pergerakan keluar rumah. Jadi sebagai suri rumah saya terpanggil ingin berkongsi sesuatu yang bermanfaat untuk diri saya seterusnya kepada orang lain. Moga ianya dikira sebagai amal jariah in shaa Allah.

Seperti sebelum ini, sebelum PKP dilaksanakan saya suka menanam sikit2. Niat nak jimatkan duit belanja dapur. Maklumlah kita tidak bekerja tetap. Ada jual tudung pun sale tak menentu. Bila anak makin membesar , perhatian khusus lebih untuk pembesaran dan pembelajaran anak2. Bila suami sahaja yang bekerja, sebagai suri rumah yang tidak bekerja makan gaji secara tidak lansung menjadi tanggungjawab untuk sama3 meringinkan beban suami. Pada masa yang sama juga kita belajar untuk berjimat pada perkara2 yang dirasai boleh.

=======
Pokok daun sup dan daun bawang adalah pokok yang susah untuk ditanam.

Bila tahun ini saya menanam daun sup dan nampak berjaya.. Saya berada syukur alhamdulillah akhirnya eksperimen berjaya. Sebelum ini entah berapa kali gagal. Takpa kita belajar daripada kesilap.



Xxxxx


====

Bahan2 yang diperlukan

Bekas telur
Tanah pasir
Tanah  biasa
Air
Keratan bawang

====
Projek ini bermula hari Sabtu.

28.3. - Hari pertama.
potong keratan bawang
basahkan sedikit bekas telur
isikan tanah + pasir
letakkan potongan bawang




29.3. - Hari ke-2




30.3 - hari ke-3


31.3 - Hari ke-4





1.4.2002- Hari ke-5



2.4.2020-  Hari ke-6




3.4.2020 jumaat -PKP ke-17



dah berakar nnt kita akan pindah bekas ya..kita akan update lagi ya... stay tune..



Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Arkib Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...